Konsumentverkets hemsida säger att KO håller koll dagens och framtidens konsumentvardag med avsikten att bidra till en säkrare marknad där både konsumenter och företag vet vad som gäller.
KO har alltså en mer informerande roll i vad som gäller konsumentskydd i relationen mellan konsument och näringsidkare och även om det uppfattas som ganska intetsägande uppfyller den statliga organisationen en mycket viktig uppgift. Du som konsument får gratis vägledning i privatekonomiska frågor, stöd och råd i hur du ska agera om du känner dig oförrättad i något sammanhang som involverar en näringsidkare.
KO är dessutom väl införstådda med alla konflikter spelare har och har haft med spelbolag och det finns en bra sektion på deras hemsida som är vägledande i hur du ska ta dig vidare om du känner dig missnöjd med hur ett spelbolag, näringsidkare, har hanterat dig eller din business.
Men, återigen, du får fortfarande ingen hjälp utan du själv får ta ärendet vidare. Dessutom hävdar KO att även om du får spela på en icke SGA licenserad sajt har inte du samma skydd. Vilket är fel då det finns liknande tillvägagångssätt för missnöjda spelare att ta sina ärenden vidare precis som här i Sverige.
KO har sedan tidigare drivit mål mot spelbolag som anses inte ha varit måttfulla gällande marknadsföring.
Dock hittar du mycket matnyttig information hos KO om hur du ska hantera problem med spelbolag här